Läs mer om RFSU:s arbete för sexuella och mänskliga rättigheter

Köp kondomer och bidra till kampen mot mödradödlighet

Kondomer räddar liv! Om alla som ville hade tillgång till preventivmedel skulle världens oönskade graviditeter minska med två tredjedelar. Just nu, i samband med Barnvagnsmarschen 2017, kan du köpa RFSU:s unika kondomförpackning hos apoteket.se och bidra till kampen mot mödradödlighet. Under mars månad går en krona per RFSU-produkt som säljs på apoteket.se till RFSU:s internationella arbete.

Om alla som ville hade tillgång till preventivmedel skulle världens oönskade graviditeter minska radikalt. Det skulle också minska mödradödligheten och många kvinnoliv skulle sparas varje år! I år har vi tagit fram en unik kondomförpackning för att förtydliga vilken viktig roll kondomen har. JR-Work-Shop har gjort Barnvagnsmarschens grafiska design i år. JR-Work-Shop är en designstudio som bland annat gör leksaker under namnet Acne JR.

– Kondomen är det enda preventivmedel som skyddar mot både könssjukdomar och mot ofrivilliga graviditeter, berättar Emma Güntner, projektledare för Barnvagnsmarschen. Bristen på preventivmedel är en stor orsak till mödradödligheten i världen.

– Vi har valt att engagera oss i kampanjen eftersom vi vill stötta RFSU:s viktiga arbete för att fler ska få tillgång till bra preventivmedel, sexualupplysning och säkra aborter, säger Christel Rollén, ansvarig för Apotekets sortiment av bland annat preventivmedel.

Den 11 mars 2017 sker Barnvagnsmarschen 2017 där vi marscherar tillsammans över hela Sverige för rätten att själv bestämma över sin kropp. Världens ledare behöver ta sig i kragen och på allvar prioritera sexuella och reproduktiva rättigheter. Då kommer fler överleva sin graviditet och fattigdomen minskar! Lär mer här.

För ytterligare information, pressbilder och ev uttalanden, vänligen kontakta nedan.

RFSU Förbundet

Emma Güntner, projektledare för Barnvagnsmarschen