Läs mer om RFSU:s arbete för sexuella och mänskliga rättigheter

Hett, avklätt och ärligt när RFSU laddar om kondomen med #dearcondom

Under sensommaren hettar det till än mer när kända personer över hela Norden tar av sig kläderna för #dearcondom – ett lång-siktigt initiativ från RFSU som lyfter kondomen och vår komplexa relation till den.

I en kortfilm, regisserad av Joanna Nordahl, förmedlas den frihet som kommer med att använda kondom och därmed kunna njuta utan att behöva tänka på konsekvenserna, att inte ångra något eller någon. Bland annat syns norska skådespelerskan Josefine Pettersen och thaiboxfightern Sanny Dahl-beck rulla runt på en äng, medan danska kroppsaktivisten Twerk Queen Louise hånglar loss på dansgolvet, fotografen och konstnären Arvida By-ström har gruppsex och artisten Peg Parnevik hookar upp med sin high-school sweetheart.

På https://dearcondom.org kan man följa initiativet, som förutom kortfil-men består av berättelser där en rad kända och okända namn delar sina erfarenheter kring kondom.

– Arbetet med att ladda om kondomen började för 3 år sedan med utgångs-punkt från människor och våra attityder och beteenden kring sex och kon-dom, inte från produkten som sådan. Ska vi påverka att kondomen kommer på oftare måste vi både ha ett ärligt och direkt tilltal samtidigt som vi vågar sätta kondomen i den sexiga kontext den faktiskt hör hemma. Det ska bli väldigt intressant att se hur initiativet tas emot i hela Norden, säger Anette Otterström, Nordic Brand Manager på RFSU AB.

Initiativet lyfter på ett hett, avklätt och ärligt sätt kondomen och allt som förknippas med den. För trots att endast fyra procent av svenskarna tycker att det är pinsamt att föreslå kondom så används den fortfarande bara hälf-ten av gångerna man ligger med en ny partner och uppfattas av många som ett störigt avbrott i sexet.

– När vi väljer bort kondom har vi ofta skäl som just då väger tungt. RFSU jobbar för att få de som egentligen skulle vilja ha kondom att fokusera på vad som händer i själva sextillfället: När funkar det och när funkar det inte? Vi vill öppna ett icke dömande samtal om både sex och kondom som tar hänsyn till hur det känns när man är kåt, kär, lite full, vill prestera, när det finns maktobalanser eller brister i kommunikationen. Samtal som inte förnekar att det kan vara svårt är första steget till att fler börjar använda kondom oftare. 80% har nämligen ambitionen att ha kondom med en ny partner, men bara 50% får till det. En rak och tydlig film som lyfter det är ett sätt att starta samtalet, säger Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU.

SE HELA INITIATIVET

www.dearcondom.org

PRESS-KONTAKTER

RFSU
Anette Otterström, Nordic brand manager RFSU
anette.otterstrom@rfsu.com

Hanna Tholl, pressansvarig för initiativet
hanna@dearcondom.com
0708319571

FAKTA OM KONDOMANVÄNDNING

-50% använder kondom när man ligger med en ny partner. Det är lika delar som gör det för att skydda sig mot könssjukdomar som graviditet.*
-Den främsta anledningen till att hoppa över kondom när man ligger med en ny partner är att man inte är orolig för könssjukdomar (22%). Näst största skälen är att man använder en annan preventivmedelsmetod eller tycker det är skönare utan.*
-Endast 1% uppger att kondomer är dyra.*
-2 av 3 tog själva initiativet eller delat ansvar till att använda kondom*
-9 av 10 har någon gång själv tagit initiativ att använda kondom och möts av positiva reaktioner*
-De fyra högst rankade alternativen på hur man uppfattar en person som föreslår kondom är ansvar*
-De fyra högst rankade alternativen på hur man uppfattar en person som föreslår kondom är ansvarstagande (69 %), vuxen (43 %), omtänksam (41 %) och erfaren (29%).*
-80% The discrepancy between practice and behavioral expectations
Scandinavian Journal of Public health, 1-7**

Källor: *Kådiskollen 2016, **Veronika Fridlund, Karina Stenqvist adn Monica K Nordvik

FAKTA OM RFSU

Att skapa förutsättningar för att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s målsättning ända sedan starten 1933. Genom sexualupplys-ning, utbildning och opinionsbildning vill RFSU slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan, i Sverige såväl som internationellt. När du köper produkter från RFSU gör du så mycket mer.

Allt överskott från försäljningen går till RFSUs arbete för body rights – mänskliga och sexuella rättigheter – i hela världen.