Les mer om RFSUs arbeid for seksuelle og menneskerettigheter

Dette er det ultimate kondomet

Kondomet er det mest populære prevensjonsmiddelet i Norden. Hver fjerde person bruker kondom for å beskytte seg når de har sex. Men hvilke egenskaper har egentlig det ultimate kondomet? RFSUs undersøkelse Kådiskollen fra 2017, innhentet RFSU informasjon om sex- og kondomvanene til mennesker over hele Norden mellom 15 og 65 år. Undersøkelsen viser at 40 prosent vil at kondomet skal være ekstra tynt, øke seksuell følsomhet og forsterke ereksjon. Rundt en fjerdedel skulle ønske at kondomet viste om en partner har en kjønnssykdom.

Hver fjerde person velger å beskytte seg med kondom når de har sex, noe som gjør kondomet til det mest populære prevensjonsmiddelet i Norden. Det viser RFSUs undersøkelse Kådiskollen som er gjennomført av analyseselskapet GfK Norm over hele Norden.

Ekstra tynn og lett å rulle på
Takket være prevensjonsmidlets popularitet har vi mange forskjellige meninger om hvordan det ultimate kondomet bør være. Fire av ti vil at det skal være ekstra tynt, og noen flere (44 prosent) vil at det skal øke følelsen under sex. Hele 60 prosent ønsker at kondomet skal være enkelt å sette på.

– De tre egenskapene som ligger øverst for det ultimate kondom er at det skal være enkelt å rulle på, være ekstremt tynt og at det gjerne skal hjelpe til med å øke følsomheten. Vårt kondom Beyond Thin er både ekstra tynt og lett å sette på, og stemmer derfor i stor grad overens med det ultimate kondomets egenskaper. Da vi lot folk få teste Beyond Thin, var det flere som oppga at de måtte dobbeltsjekke at det faktisk satt på, ettersom det kjentes ut som å ha sex uten kondom. Man kan nesten ikke få bedre omdømme for et kondom, forteller Anette Otterström, Brand Manager hos RFSU.

Drøyt en fjerdedel tenker at det ultimate kondomet skal fortelle om sexpartneren har en kjønnssykdom. At det også kan utsette orgasmen er også populært, mens etterspørselen etter et kondom som lyser i mørket er veldig lav.

Kondom mest populært blant unge
Statistikken viser at kondombruken i Norden varierer med alderen. Ungdommer mellom 15 og 20 år er de flittigste brukerne. Mer enn en tredjedel av ungdommene velger nemlig kondom som prevensjonsmiddel. Derimot er det ikke like vanlig blant eldre mellom 50 og 65 år, og ifølge undersøkelsen er det bare 14 prosent i denne aldersgruppen som vanligvis bruker kondom.

– Vi vil helst at de som har tilfeldige kontakter blir bedre på kondombruk ettersom det beskytter mot både uønsket graviditet og seksuelt overførbare infeksjoner. Kondomer gjør ikke bare sexen sikrere, men den som bruker det gjør også et bedre og tryggere inntrykk, sier Pelle Ullholm, seksualpedagog hos RFSU.

Om Beyond Thin
Beyond Thin er et veldig tynt kondom uten lukt. Det gir en hudnær følelse og er lett å rulle på. Kondomet er laget i ufarget lateks og har en rett form. Beyond Thin har et glatt ytre og er behandlet med glidemiddel. RFSUs kondomer inneholder ingen animalske stoffer og kan brukes av veganere. Anbefalt pris er omtrent 99 kroner, og det kan kjøpes på apotek, dagligvareforretninger og på utvalgte nettbutikker.

Om Kådiskollen 2016
Kådiskollen 2016 baseres på resultatet fra en statistisk sikret undersøkelse som er gjennomført av analyseselskapet NORM (Norm Research & Consulting AB) på oppdrag av RFSU. Undersøkelsen ble gjennomført på nettet via en såkalt accesspanel i januar 2016. Utvalgsrammen for respondenter er innbyggere i Sverige, Norge, Finland og Danmark i alderen 15 og 65 år, og som har hatt sex minst én gang. Undersøkelsen er riksrepresentativ og representerer et gjennomsnitt av befolkningen for den aktuelle målgruppen. Totalt deltok 4 260 personer i undersøkelsen, hvorav 1 062 fra Sverige. I undersøkelsen ble det spurt om bakgrunnsvariablene alder, kjønn, sivilstand og kondombruk.

Om RFSU:
Å forandre og forbedre menneskers liv har vært RFSUs målsetting siden starten i 1933. Gjennom seksualopplysning og opinionsdannelse vil vi ta knekken på fordommer, forebygge mangel på kunnskap og øke den seksuelle helsen både i Norden og internasjonalt. Når du kjøper et produkt, er medlem, samarbeider eller støtter RFSUs arbeid, bidrar du til fortsatt forbedring av menneskers liv. Forretningsidéen til RFSU AB er å tilby produkter av høy kvalitet som gir menn og kvinner et sikkert og mer lystfylt sexliv og dermed bedre livskvalitet. Overskuddet blir brukt som ressurser av eierne, RFSU-forbundet, for å drive informasjonskampanjer og opplysning innen sex- og samliv.

Hvilket prevensjonsmiddel bruker du til vanlig?
Totalt 15-20 år 21-35 år 36-49 år  50-65 år
Kondom 20% 34% 25% 18% 14%
Både kondom og annet prevensjonsmiddel 3% 5% 5% 1% 2%
P-piller/mini-piller/P-stav/P-ring 14% 28% 27% 10% 4%
Nødprevensjon 0% 0% 0% 1% 0%
Spiral 9% 3% 8% 15% 5%
Avbrutt samleie 5% 18% 5% 5% 1%
Sikre perioder 2% 0% 3% 2% 2%
Bruker ingen beskyttelse 36% 8% 14% 36% 63%
Jeg / partneren min er gravid / vil bli gravid og bruker derfor ingen beskyttelse 4% 0% 9% 6% 0%
Prevensjons-app (f.eks. Natural Cycles, P Tracker) 1% 0% 3% 1% 0%
Annet 6% 5% 3% 6% 8%
Tenk på det ultimate kondomet – hvordan skal det være?
Totalt 15-20 år 21-35 år 36-49 år 50-65 år
Lukte godt (f.eks. Duft av vanilje eller eple) 24% 29% 22% 23% 26%
Nøytral lukt (uten gummilukt) 41% 29% 43% 39% 45%
Ekstra tynt 40% 29% 48% 36% 38%