Foto av Josefine Frida Pettersen i en kampanje for RFSU, og bilde av RFSU kondomer

Positiv trend i nordmenns sexliv – flere unge bruker kondom!

2019-05-27

Unge er best på å bruke kondom når man har sex med ny partner – nesten annenhver ungdom bruker kondom viser en ny undersøkelse fra RFSU, som har kartlagt sexvanene til nordmenn.

I aldersgruppen 21 til 35 år har bruken av kondom steget med 8 prosentpoeng de siste tre årene. Totalt i dag tar 48 prosent frem kondomet når de ligger med en ny partner, noe som gjør kondomet til det vanligste prevensjonsmidlet for nordmenn. Tallene er hentet fra en ny undersøkelse gjort av YouGov på oppdrag av RFSU, der over tusen nordmenn har svart på spørsmål om sine sexvaner.
Resultatet viser at unge og unge voksne nordmenn er blitt flinkere til å beskytte seg og at flere velger å bruke kondom.

Hvorfor kondom?
Undersøkelsen viser at 53% av de unge sier at beskyttelse mot kjønnssykdommer er viktigste årsak til kondombruk. Dette er en økning på 18 prosentpoeng siden forrige undersøkelse i 2016. Ifølge Pål Hansen i RFSU, kan økningen også være et resultat av at sex og samtykke tar mer plass i det offentlige rommet.

– Det har vært et mål for oss å få unge til å bli mer bevisste og åpne rundt snakken rundt sex og kondombruk. Kondomet skal være med på å skape trygghet og mindre bekymringer rundt sex. Kondomet er en måte å signalisere omsorg og respekt, ikke bare en måte å beskytte seg på.
I kampanjen vår #dearcondom er budskapet vårt at kondom skal bidra til å gi frihet til å nyte sex. Målet vårt er å få kondombruk til å bli like selvfølgelig som bruk av bilbelte og sykkelhjelm, sier Pål Hansen i RFSU AS.

Å ha kondom tilgjengelig øker sjansen for å få seg et ligg
Å glemme kondomet i stundens hete er ikke uvanlig – som hver sjette nordmann bekrefter å ha opplevd – men faktisk er det sånn at den som tar initiativ til kondom har mer på å vinne enn bare beskyttelse. Undersøkelsen viser nemlig at den som foreslår kondom oftest oppfattes som en mer selvsikker, erfaren og omtenksom sexpartner, spesielt blant unge mellom 21 og 35 år.

Sex er en intim situasjon, hvilket gjør at man kan kjenne seg sårbar for hva den andre synes når man tar fram kondomet. Men faktumet er at de fleste oppfatter deg som en bedre sexpartner – og våre kvalitative studier blant unge viser til og med at den som har med seg kondom har større sjanse for å ha sex enn den som ikke har det med, sier Pelle Ullholm – sexolog hos RFSU.

FOR YTTERLIGERE INFORMASJON TA KONTAKT MED
Pål Hansen, Brand Manager RFSU
pal.hansen@rfsu.no

.
*Kilde: RFSUs undersøkelse Sex og Kondom og Sånn, publisert 24. mai 2016

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av YouGov på oppdrag fra RFSU i januar 2019.
Undersøkelsen ble gjennomført online, via et forbrukerpanel. Utvalget av respondenter bor i Sverige, Norge, Finland og Danmark og er mellom 16 og 64 år.
Undersøkelsen er landsrepresentativ og representerer et gjennomsnitt av befolkningen for den aktuelle målgruppen. Totalt deltok 4022 personer i undersøkelsen, hvorav 1004 fra Norge.

https://dearcondom.org kan man følge initiativet Dear Condom, se filmen og ta del i fortellinger der en rekke kjente og ukjente personer deler sine erfaringer om kondom.

Dele eller sende