Läs mer om RFSU:s arbete för sexuella och mänskliga rättigheter

Så ofta onanerar svenskarna

Majoriteten av svenskarna onanerar flera gånger i veckan och männen är de som tillfredsställer sig själva i störst utsträckning. Bland kvinnor är det istället vanligare att endast onanera några gånger i halvåret. Det visar en ny undersökning från RFSU.

De vanligaste platserna för onani är antingen i sovrummet eller badrummet, men flera uppger även att de har onanerat hemma hos någon annan eller på sina arbetsplatser. Enligt undersökningen använder 42 procent av svenskarna hjälpmedel vid onani och då är vibratorer ett av de mest använda verktygen.

De flesta svenskarna, 32 procent, onanerar flera gånger i veckan och aktiviteten är högst bland männen. Det visar en ny statistisk säkerställd undersökning som Norm genomfört på uppdrag av RFSU där svenskarna har svarat på frågor om sina onanivanor. Hälften av alla män uppger att de tillfredsställer sig själva vid flera tillfällen varje vecka. Bland kvinnor är det istället vanligast att onanera mer sällan än varannan månad. Det uppger hela 29 procent.

Majoriteten av svenskarna anser att onani är viktigt för dem, men undersökningen visar tydligt att det är allra viktigast för männen. Mer än var tredje man uppger nämligen att det är viktigt eller mycket viktigt medan motsvarande siffra för kvinnor endast är 15 procent. Föga förvånade är det vanligast att onanera i sovrummet eller badrummet, men elva procent har också tillfredsställt sig själva på en offentlig toalett. Hela 16 procent har dessutom onanerat på sin arbetsplats. Onani på andra offentliga platser så som flygplan, tåg och biosalonger verkar däremot höra till ovanligheterna.

– Det främsta skälet till att människor onanerar är njutning och lust. För många är onani viktigt under hela livet och det är ett utmärkt sätt att närma sig sin egen sexualitet och uttrycka den. Trots det uppfattas onani fortfarande som tabubelagt och omgärdas av skamkänslor vilket är något som måste förändras. Onani är naturligt och hälsosamt – det är helt enkelt bra både för kropp och själ, säger Suzann Larsdotter, sexualupplysare på RFSU.

Undersökningen presenteras i samband med att RFSU nu lanserar sin nya fingervibrator Love Buzz. Love Buzz är en diskret och ergonomiskt utformad klitorisvibrator för sensuell massage av intima områden eller hela kroppen. Love Buzz säljs i två varianter – som enskild fingervibrator eller tillsammans med en vibratorring. Mer information om Love Buzz

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av undersökningsföretaget NORM (Norm Research & Consulting AB) på uppdrag av RFSU. Undersökningen genomfördes online, via en så kallad accesspanel, i december 2016. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 15 och 65 år. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 000 personer i undersökningen.

För ytterligare information, pressbilder, vänligen kontakta nedan.

RFSU AB:
Ulrika Häggblom, Produktchef, Norden
Mobil: 070 – 768 63 10
E-post: ulrika.haggblom@rfsu.com

RFSU Förbundet:
Suzann Larsdotter, sexualupplysare på RFSU
Mobil: 070 – 050 22 78
E-post: suzann.larsdotter@rfsu.se

Agency:
Per Sangrud, projektledare
Mobil: 070 – 203 46 50
E-post: per@agency.se

Några resultat från undersökningen:

Om RFSU:
Att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s drivkraft ända sedan starten 1933. Genom sexual-upplysning, utbildning och opinionsbildning vill vi slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan, i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv. Affärsidén för RFSU AB är att genom att erbjuda produkter av högsta kvalitet ge män och kvinnor ett säkert och mer lustfyllt sexliv och därmed en bättre livskvalitet. Överskottet skapar resurser för ägarna, RFSU-förbundet, att bedriva information och upplysning inom sex- och samlevnadsområde.